Relatiegeschenken zijn een leuke manier om klanten te bedanken voor de samenwerking én je bedrijf opnieuw in de spotlight te zetten. Je moet relatiegeschenken natuurlijk ook wel goed opnemen in je administratie. Hoe je dit het slimste doet? TvdW kijkt met je mee en legt je in deze blog uit hoe je relatiegeschenken fiscaal kunt aftrekken!
Belastingregels rondom relatiegeschenken fiscaal aftrekken
De kans is groot dat je al weet wat een relatiegeschenk ongeveer inhoudt, maar voor de belasting is het belangrijk dat deze term duidelijk gedefinieerd is. Een relatiegeschenk moet daarom incidenteel én een gift zijn. Dat wil zeggen dat je een relatiegeschenk niet structureel kunt blijven uitgeven en dat de ontvanger geen tegenprestatie hoeft te leveren voor het relatiegeschenk.
Is een geschenk niet incidenteel of is er sprake van een tegenprestatie? Dan kun je het geschenk niet opgeven als relatiegeschenk, maar moet je dit op een andere manier opgeven in de boekhouding.
Binnen een relatiegeschenk zijn er meerdere vormen te onderscheiden. Zo is er bijvoorbeeld een promotioneel geschenk, of een geschenk voor personeel. Hoe het precies zit met deze specifieke relatiegeschenken, laten we je hieronder zien.
Promotionele relatiegeschenken fiscaal aftrekken
Je kunt relatiegeschenken aanschaffen om je bedrijf te promoten of onder de aandacht te komen bij nieuwe klanten. Je kunt dan denken aan pennen, papieren flyers, posters of tasjes met je logo erop. Dit kun je onder ‘reclamekosten’ boeken. De kosten voor deze relatiegeschenken kun je vervolgens volledig fiscaal aftrekken.
Relatiegeschenken voor medewerkers fiscaal aftrekken
Wil je een relatiegeschenk aan je medewerkers geven? Dan dien je met twee verschillende regelingen rekening te houden.
Ten eerste kun je de btw over geschenken altijd terugvragen, zolang het totaalbedrag aan geschenken voor die persoon niet hoger is dan 227 euro per jaar. Besteed je per medewerker dus minder dan 227 euro aan geschenken, kun je de btw bij de belasting aftrekken. Let op: het gaat in dit geval om voorbelasting.
De tweede regeling is de WKR: de werkkostenregeling. Deze regeling is een stuk breder en beslaat alles wat een werknemer kan ontvangen als loon voor het werk. Hier vallen ook geschenken onder. Binnen de vrije ruimte van de WKR kan een werkgever alles onbelast geven. In 2024 is de belastingvrije ruimte vastgesteld op 1,92% van de eerste 400.000 euro fiscale loonsom van een bedrijf. Alles boven de 400.000 euro mag met 1,18% toegevoegd worden aan de vrije ruimte.
Zolang je dus binnen de vrije ruimte van de WKR blijft, mag je geschenken ook onbelast aan medewerkers schenken. Geef je meer uit dan de vrije ruimte? Dan moet je bij de eindheffing 80 procent over het meerdere betalen.
Relatiegeschenken voor bestaande relaties aftrekken
Ook bij relatiegeschenken die je wilt geven aan je klanten of overige bestaande relaties, gelden twee verschillende soorten regelingen.
De eerste houdt opnieuw in dat je maximaal 227 euro per relatie per jaar aan geschenken mag aftrekken. Dit is dezelfde regeling zoals die ook geldt voor medewerkers.
De tweede regeling kijkt naar representatiekosten: de kosten die je maakt om je bedrijf als ondernemer te kunnen presenteren. Representatiekosten zijn zakelijke kosten, die je deels kunt aftrekken. Welke bedragen je precies kunt aftrekken, hangt af van het type relatiegeschenk, het type bedrijf en je overige representatiekosten. Ben je van plan om grote cadeaus te geven? Dan kan deze regeling interessant zijn.
Relatiegeschenken kunnen dus een leuke of unieke manier zijn om je bedrijf aan te prijzen, maar kunnen qua administratie wat vragen oproepen. Wil je zeker weten hoe je jouw toekomstige relatiegeschenken fiscaal kunt aftrekken? Neem dan contact op met TvdW!
©TvdW
Terug naar overzicht