Als startende ondernemer zit je vaak vol goede plannen en ideeën voor je toekomstige bedrijf. Het is daarbij wel heel belangrijk dat je al deze plannen uiteindelijk ook op papier krijgt, zodat je later nog weet welke richting je met je bedrijf op wilt. Om dat vanaf het begin direct goed te regelen, kun je een ondernemingsplan opstellen. Hoe je zo’n ondernemingsplan moet opstellen, laten we je zien in deze blog!
Wat is een ondernemingsplan opstellen?
Een ondernemingsplan – ook wel ondernemersplan, bedrijfsplan of businessplan genoemd – is heel simpel een document waarin je beschrijft wat je als (zelfstandig) ondernemer uit wilt voeren. Je beschrijft niet alleen je werkzaamheden, producten of diensten, maar ook hoe je dit alles gaat bekostigen. Verder doe je een (korte) marktanalyse en omschrijf je hoe je je product of dienst in de markt wilt gaan plaatsen.
Een ondernemingsplan opstellen is niet verplicht, maar biedt wel handige houvast voor beginnende ondernemers. Daarom is het zeker aan te raden een ondernemingsplan op te stellen.
Waarom een ondernemingsplan opstellen?
We horen je misschien al denken: ‘Ik heb alle plannen toch al in mijn hoofd, waarom zou ik ze dan nog uit moeten werken? Dat kost me alleen maar tijd!’. Het uitwerken van een ondernemingsplan kost inderdaad wat tijd, maar helpt je wel op heel wat fronten vooruit met je onderneming.
Ten eerste is het opstellen van een ondernemingsplan een goede graadmeter om te kijken of je ideeën wel écht zo haalbaar en realistisch zijn als je denkt. Door al je plannen op te schrijven, zie je direct waar eventuele knelpunten, risico’s of zwakkere plekken ontstaan.
Daarnaast kan een ondernemingsplan je ook helpen om geldverstrekkers de potentie van je idee in te laten zien. Zo kun je een eventuele financiering sneller regelen.
Verder kan een ondernemingsplan je op een later moment helpen als je het gevoel hebt dat je vastloopt met je bedrijf. Op dat moment kun je teruggrijpen naar je originele ideeën, om te kijken wat je al goed hebt uitgevoerd en welke eerdere plannen nog meer in zich hebben.
Welke onderdelen moeten in je ondernemingsplan komen?
Het TvdW Ondernemingsplan bestaat uit 7 verschillende onderdelen. Daarmee is het ondernemingsplan uitgebreider dan een standaard ondernemingsplan, dus is er nóg meer ruimte om alles voor je nieuwe bedrijf goed vast te leggen. We nemen je kort mee langs alle onderdelen.
1: Persoonlijke gegevens
In het eerste deel kun je aangeven wat jouw persoonlijke motieven en doelen zijn voor het oprichten van een onderneming. Ook kun je hier invullen wat je persoonlijke kwaliteiten of mogelijke valkuilen zijn.
2: Onderneming
Bij het tweede onderdeel draait alles om de basisgegevens van je onderneming. Vul hier bijvoorbeeld de naam, de rechtsvorm, de datum van inschrijving en je inschrijvingsnummer van de KvK in. Daarna kun je aangeven welke vergunningen of verzekeringen je nog moet regelen of al geregeld hebt.
3: Jouw ideeën
Dan is het tijd om kort te omschrijven welke activiteiten jij in je onderneming uit gaat voeren. Hoe ga je dat doen, en hoe verdien je daar geld mee? Welke functies zijn er binnen het bedrijf als je personeel gaat aannemen? En, niet onbelangrijk: wat maakt jouw bedrijf uniek en onderscheidend? Je kunt het hier allemaal uitwerken.
4: Missie, visie en strategie
Vrijwel elk bedrijf heeft een missie, visie en strategie. Kort gezegd is de missie het hoofddoel van je bedrijf. Met de visie en strategie deel je de missie op in kleinere, concretere doelen. Door deze vooraf goed uit te werken, weet je waar je naartoe wilt met je bedrijf.
5: Marketingmix
Deze marketingmix bestaat uit de 5 P’s van product, prijs, plaats, promotie en personeel. In de marketingmix denk je na over álle aspecten van deze 5 P’s. Op die manier probeer je unieke eigenschappen te vinden of te creëren. Ook denk je na over hoe je het product of de dienst in de markt wil zetten, bijvoorbeeld met prijzen, betaalmethoden of kortingsacties.
6: SWOT-analyse
De SWOT-analyse bestaat uit Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Je geeft hier dus aan wat de sterke en zwakkere punten van je onderneming zijn, maar ook welke kansen of bedreigingen je nieuwe onderneming heeft. Hierbij kijk je bij de sterke en zwakke punten naar interne factoren, terwijl je bij de kansen en bedreigingen juist kijkt naar externe zaken.
7: Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het wordt steeds belangrijker om maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) toe te passen. Je wil met je onderneming de maatschappij en de omgeving om je heen niet beschadigen. Bij dit laatste hoofdstuk kun jij dus toelichten hoe je jouw activiteiten inricht volgens de richtlijnen van MVO, bijvoorbeeld door energiezuinige producten te gebruiken.
Binnenkort: TvdW voor Starters
Als startende ondernemer komt er veel op je af, waaronder het opstellen van een sterk en duidelijk ondernemingsplan. Om je wegwijs te maken in alle belangrijke zaken waar je als starter rekening mee moet houden, lanceert TvdW binnenkort een volledig vernieuwde dienst voor starters. Met deze (gratis!) dienst verloopt het opstarten van je eigen bedrijf op rolletjes dankzij handige tips en tricks, nuttige documenten én kennis van de belangrijkste wetten, rechten en plichten. Je ontvangt onder andere een handig document om jouw ondernemingsplan supersnel op te stellen met alle bovenstaande aspecten. Zo krijgt jouw beginnende onderneming een echte Boost!
Benieuwd naar meer informatie over deze nieuwe dienst van TvdW? Hou ons op social media in de gaten of pre-registreer jezelf alvast via info@twanvandewiel.nl om als eerste op de hoogte te zijn!
Terug naar overzicht