• Nieuwe ‘Zo Gefietst’ campagne afgetrapt
  • Nieuwe ‘Zo Gefietst’ campagne afgetrapt
  • Nieuwe ‘Zo Gefietst’ campagne afgetrapt
TvdW
13-05-2023

Vaak schiet de fiets pakken voor een klein ritje er snel bij in. Snel op de fiets langs de plaatselijke bakker of supermarkt voor een kleine boodschap, even langsfietsen bij familie verderop in het dorp of gezond naar het werk. Hoewel veel mensen weten dat de fiets pakken echt geen slecht idee is, is de auto voor veel mensen een vaste en snellere gewoonte geworden. Daar moet met de nieuwe ‘Zo Gefietst’ campagne verandering in gaan brengen. In deze blog leggen we je alles over deze nieuwe campagne uit.

 

In Nederland Fietsland is alles echt ‘Zo Gefietst’

Het klinkt erg cliché, maar Nederland is voor fietsers enorm goed geregeld. Er zijn maar weinig andere landen ter wereld die kunnen tippen aan onze infrastructuur voor fietsers. Daarom is Nederland al het land met de meeste fietsbewegingen ter wereld en hebben we zelfs meer fietsen dan mensen in ons land.

 

Gerichte communicatie als steuntje in de rug

Toch is er nog heel wat te winnen. Kijken we naar de cijfers voor het gebruik van de auto, wordt die ook heel vaak voor korte afstanden gebruikt. Zo is vijftig procent van alle ritten maar korter dan 7,5 kilometer. Een derde van alle ritten is zelfs minder dan 3 kilometer lang. Dat is voor veel automobilisten puur automatisme: als je naar hun gedrag vraagt, zeggen ze wel degelijk vaker de fiets willen pakken.

Dat is precies waar de nieuwe “Kort Ritje? Da’s zo gefietst” campagne op inspeelt. De campagne gebruikt specifieke en gerichte content. In alle uitingen op bijvoorbeeld televisie en radio wordt ingespeeld op allerlei voordelen van even de fiets pakken. Zo is het goed voor je gezondheid, het milieu en je eigen portemonnee.

De campagne staat voor de komende drie jaar ingepland. Je komt de berichten binnen de campagne tegen op allerlei plekken: op televisie, radio, bushokjes en reclamezuilen. Het effect van de campagne wordt door de overheid nauwkeurig in de gaten gehouden.

 

Zo gefietst campagne-beeld

Met deze ‘Zo gefietst’ campagne-beelden wil de Overheid fietsen nog aantrekkelijker maken. Beeld: Rijksoverheid

 

Aftrappen in Maastricht

De campagne is vorige week, geheel toepasselijk, afgetrapt. Dat gebeurde in het bijzijn van Staatssecretaris Heijnen en Minister Harbers in Maastricht. Tijdens de aftrap nodigde de staatssecretaris passanten uit zich ook bij de campagne aan te sluiten. Maastricht werd gekozen vanwege de opening van de Groene Loper: een volledig vernieuwd woon-, werk- en leefgebied in het groen op de plaats waar eerst vervuilende industrie was. Een mooi symbool voor de positieve effecten die fietsen kan hebben, aldus de staatssecretaris en minister.

 

De fiets voor iedereen bereikbaar

Een nieuwe ‘Zo gefietst’ campagne is natuurlijk een goed idee, maar even de fiets pakken is niet voor iedereen even makkelijk. Daarom neemt de Overheid zelf ook andere maatregelen. Zo is er 800 miljoen euro uitgetrokken voor betere voorzieningen, zoals meer stallingen of betere fietspaden en -routes. Ook voor inwoners zelf zijn er aantrekkelijke regelingen, zoals het in 2020 ingevoerde fietsplan. Hierbij kunnen werknemers een stuk voordeliger een fiets leasen via hun werkgever.

 

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×