Je hoort er steeds vaker over: phishing. Deze relatief nieuwe manier van digitaal oplichten is helaas erg populair onder criminelen. Ook worden regelmatig valse berichten namens de Belastingdienst verspreid. Hoe herken je deze valse berichten, en wat kun je doen om oplichting te voorkomen? In deze blog laten we het je zien!
Wat is phishing precies?
Phishing is simpel gezegd een vorm van internetfraude of cybercrime. Daarbij proberen criminelen je op onrechtmatige wijze geld afhandig te maken. Dit doen ze door een nepwebsite op de zetten of door je valse berichten te sturen.
Kijken we naar het voorbeeld van de website, verleiden ze je daar vaak tot het doen van een aankoop. Meestal zijn die aanbiedingen te goed om waar te zijn. Zodra jij tot de betaling over gaat en je inlogt met je wachtwoord en betalingsgegevens, kunnen de criminelen deze inzien.
Ook valse berichten worden steeds vaker gestuurd. De kans dat je er al eens van gehoord hebt of er zelf een ontvangen hebt, is groot. Criminelen sturen je dan een mail, een SMS of een WhatsApp-bericht en doen zich daarbij voor als iemand anders. Dit kan zijn als je zoon, dochter, vader of moeder, maar ook als instanties als de Belastingdienst. In veel gevallen sturen ze direct een betaalverzoek met een smoes die logisch zou zijn van de afzender.
Hoe herken je valse berichten namens de Belastingdienst?
Met de juiste kennis kun je valse berichten van de Belastingdienst, ofwel phishing-berichten, gelukkig redelijk eenvoudig herkennen. Er zijn namelijk een paar tactieken die phishing-criminelen wel gebruiken, maar de Belastingdienst nooit zal doen.
Zo bevatten phishing-berichten vaak een direct betaalverzoek via een bank of een zogeheten Tikkie. De Belastingdienst stuurt nooit zulk soort directe betaalverzoeken. Als je nog aan de Belastingdienst moet betalen, krijg je hier altijd eerst een (herinnerings)brief van. Dit kun je ook altijd terugvinden in een van de online diensten van de Belastingdienst: Mijn Belastingdienst (Zakelijk) of Mijn Toeslagen.
Daarnaast is ook het medium waarop valse berichten namens de Belastingdienst verstuurd worden soms anders. De Belastingdienst zal namelijk niet via een WhatsApp-bericht of via enkel een e-mail informeren over een betalingsachterstand. Dit gebeurt allemaal via de eigen portalen of via een brief.
Tenslotte zal de Belastingdienst je nooit vragen om je persoonlijke gegevens in te vullen. Die hebben zij ook helemaal niet nodig: je kunt simpelweg veilig inloggen met je DigiD op de eigen portalen van de Belastingdienst om al je zaken te regelen.
Ik twijfel over een bericht, wat nu?
Als je een twijfelachtig bericht van de Belastingdienst ontvangt, kun je de volgende drie stappen nemen.
Tips bij het ontvangen van phishing berichten
Het is belangrijk om niet op links te klikken die je niet vertrouwd. Die kunnen je namelijk doorverwijzen naar onveilige websites, waar je ongewenst toch veel persoonlijke informatie kunt achterlaten. Open ook geen bijlages die met zo’n bericht meegestuurd worden.
Maak ook altijd een melding van een vals bericht. Dit kan bij de Belastingdienst via de Belastingtelefoon of een speciaal mail-adres, valse-email@belastingdienst.nl. Zo kun je voorkomen dat anderen mogelijk slachtoffer worden van hetzelfde bericht.
Met een goede antivirus-software of Firewall kun je veel leed voorkomen. Dergelijke programma’s blokkeren onveilige sites, zoals die van internetcriminelen. Daarmee ben je automatisch een stuk beter beveiligd tegen phishing van de Belastingdienst!
Terug naar overzicht