Een gezonde lunch verstrekken aan je medewerkers in het belang van de werkgevers arbeidsomstandighedenbeleid; valt dat onder gerichte vrijstelling? De Hoge Raad heeft besloten dat dit onder de oude regelgeving, geldig tot 2022, wel het geval was. Hieronder lees je er meer over.
Hoge Raad: gezonde lunch verstrekken moet vrijgesteld
Een interessante vraag, die via de Rechtbank en het Gerechtshof uiteindelijk bij de Hoge Raad is gekomen. Een werkgever die gratis de gezonde lunch voor zijn medewerkers verzorgde, vroeg zich af of dat onder de gerichte vrijstelling van de Arbo voorzieningen zou moeten vallen. De Hoge Raad heeft eind mei het doorslaggevende besluit gegeven: een gezonde lunch moet, binnen de regels die golden tot 2022, onder de gerichte vrijstelling van artikel 8.4 vallen.
Hoge Raad tikt Gerechtshof op de vingers
Met dit besluit van de Hoge Raad kreeg het Gerechtshof wel een flinke tik op de vingers. De Hoge Raad heeft het besluit van het Gerechtshof namelijk vernietigd. Het Gerechtshof was eerder van mening dat het verstrekken van een gezonde lunch voor medewerkers niet specifiek verband houdt met de veiligheid en gezondheid van je medewerkers. Dit zou enkel het geval zijn voor het welzijn en de gezondheid in het algemeen.
Lees ook: WKR: Voordelig, maar wel tot de grens!
Gezonde lunch als ARBO-voorziening
De Hoge Raad heeft nu geoordeeld dat het verstrekken van een gezonde lunch voor je medewerkers gezien mag worden als een ARBO-voorziening die zich voorzet uit het arbeidsomstandighedenbeleid. Zij veronderstellen het algemeen bekend dat gezond eten, zoals vers fruit en veel groenten, een positief effect hebben op je lichaam. Ze helpen je voorkomen ziek te worden of juist te herstellen van een ziekte. Een gezonde lunch kan daarmee indirect positief werken om verzuim onder medewerkers te analyseren, zo stelt de Hoge Raad.
Terugwerkende kracht niet van toepassing
Let wel op dat het arrest géén gevolgen heeft voor gezonde lunches die verstrekt zijn voor 2022. Je kunt deze namelijk niet met terugwerkende kracht toepassen. Hierop is één uitzondering, namelijk wanneer de loonheffingen van deze gezonde lunchen op 24 mei 2024 nog niet definitief vaststonden. Dit komt echter bijna niet voor, waardoor de uitspraak van de Hoge Raad voor veel ondernemers niet met terugwerkende kracht alsnog in te lossen is.
Gezonde lunch verstrekken onder huidige regelgeving
Onder de huidige regels van de WKR (werkkostenregeling) kan de vrije ruimte ingezet worden om een gezonde lunch aan medewerkers te verstrekken. Zodra een werkgever de vrije ruimte binnen de WKR overschrijdt, moet hij over het meerdere een eindheffing van 80% betalen. Binnen de loonbelasting geldt een normbedrag voor maaltijden. Voor een lunch kan €3,90 als eindheffingsloon binnen de vrije ruimte of tot het loon van de medewerker gerekend worden. Het maakt dan niet uit welke producten de lunch bevat: dit kan uiteen lopen van boterhammen tot verse soepen.
Wat is precies ‘een gezonde lunch’?
Staatssecretaris Van Rij geeft in aanvulling op de uitspraak van de Hoge Raad aan dat de huidige regelgeving scherper moet. Nu is nog niet vastgesteld dat werkgevers alle voorzieningen voor de gezondheid van medewerkers gericht vrij kunnen stellen. Maar, zo vraagt Van Rij zich af; is dat wel wenselijk? Hoe ver zou deze vrijstelling dan moeten gaan? Het vaststellen van ‘een gezonde lunch’ is bijvoorbeeld al een flinke opgave. Voorlopig is het gericht vrijstellen van een gezonde lunch buiten de WKR dus nog niet aan de orde.
©TvdW
Terug naar overzicht