De overheid maakt het steeds aantrekkelijker voor ondernemers om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers kunnen zelf ook gebruik maken van deze regeling. De overheid doet dit enigszins om de CO2 uitstoot van het wegverkeer te verminderen. Daarnaast heeft het verschillende andere voordelen om medewerkers een fiets te verstrekken. Medewerkers die naar het werk fietsen zijn vaak gelukkiger, zijn fitter en minder vaak ziek. Bovendien kan het ook parkeerkosten besparen. Om een fiets te verstrekken aan het personeel zijn er drie regelingen waar je als ondernemer gebruik van kan maken. In deze blogserie nemen we je mee in de verschillende manieren van financiering en eventuele andere voorzieningen die je kan treffen om het personeel te stimuleren om met de fiets te gaan.
Financiële regelingen voor Fiets van de Zaak
Het is vaak makkelijk en fijn om de auto te pakken naar het werk. Uit onderzoek blijkt dat werknemers vaker de auto laten staan en de fietsen pakken als dit fiscaal voordelig is. Kortweg heb je als werkgever drie mogelijkheden om de fiets van de zaak te financieren.
Ten eerste moet je rekening houden met het feit dat op de aanschaf van een fiets door de werkgever niet altijd het volledige btw bedrag terug kan vragen. In principe zijn er twee scenario’s, namelijk:
Rekenvoorbeeld
De werkgever koopt voor de werknemer een fiets van € 2.000, inclusief de btw van € 348. De werknemer moet een eigen bijdrage betalen van € 1.300. De fiets kost de werkgever minder dan
€ 749 en het gehele btw-bedrag van de aankoopprijs (€ 348) kan als voorbelasting afgetrokken worden. Wel moet over de eigen bijdrage een btw-bedrag betaald worden van € 225 (21/121 x
€ 1.300).
De werkgever koopt voor de werknemer een fiets van € 2.000, inclusief de btw van € 348. De werknemer moet een eigen bijdrage betalen van € 1.100. De fiets kost de werkgever € 900 en er kan van de aankoop-btw (€ 348) € 26 niet afgetrokken worden (21/121 x (€ 900 -/- € 749)). Wel moet je over de eigen bijdrage een btw-bedrag van €190 (21/121 x € 1.100) betalen.
Fiets van de zaak ter beschikking stellen
De eerste mogelijkheid is het zelf aanschaffen van de fiets door de werkgever. De aanschafprijs wordt dan betaald door de werkgever en wordt geactiveerd op de balans. De afschrijvingen, reparaties en onderhoud zijn dan voor rekening van de werkgever. Doordat de werkgever de fiets ter beschikking stelt aan de werknemer, wordt er bij de werknemer jaarlijks 7% bijtelling ingehouden op het loon. Deze 7% wordt berekend op basis van de consumentenadviesprijs van de fiets. Vervolgens mag de werknemer zijn fiets onbeperkt privé gebruiken. De bijtelling wordt bij het salaris opgeteld waardoor de werknemer hier maandelijks een klein bedrag aan belasting over betaalt.
Voorbeeld
Voor een elektrische fiets van € 2.000 geldt dan een jaarlijkse bijtelling van € 140. Uitgaande van een gemiddeld marginaal tarief van 37,07%, leidt dat tot een belastingheffing van € 51,90, ofwel minder dan € 5 per maand.
Daarnaast zijn er ook regelingen om als werknemer de fiets te kunnen overnemen van de werkgever. Als de werknemer de fiets na verloop van tijd overneemt, mag de werkgever wat betreft de overnameprijs uitgaan van de prijs bij aanschaf minus een afschrijving van 20 procent per jaar. Na vijf jaar mag de fiets dus kosteloos worden overgenomen.
In het geval dat de werkgever de fiets verstrekt aan de werknemer, is het niet mogelijk de werknemer een onbelaste reiskostenvergoeding te geven. Geeft de werkgever deze reiskostenvergoeding toch? Dan moet de werkgever deze plaatsen onder de vrije ruimte in het WKR of moet je er belasting over betalen. Ook de 7% bijtelling kun je onder de vrije ruimte plaatsen.
Fiets van de zaak vergoeden
Hierbij kun je ervoor kiezen om als werkgever zelf een fiets van de zaak te kopen voor een werknemer of kan bruto uitruil plaatsvinden. De fiets wordt in dit geval eigenaar van de werknemer. Bij bruto uitruil betaalt de werknemer de fiets terug via het brutoloon. Hierbij kun je gebruik maken van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. Als werkgever kun je namelijk via de vrije ruimte van de werkkostenregeling vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers geven. Deze vergoedingen en verstrekken worden dan niet belast. Die regeling is in het huidig jaar 3% tot een totaalbedrag van € 400.000 en 1,18% daarboven. In dit geval mag de werkgever de werknemer een onbelaste vergoeding geven van €0,21 per kilometer.
Rekenvoorbeeld
De werkgever koopt een fiets van € 1.500 en verstrekt deze aan de werknemer. Het brutoloon van de werknemer wordt vervolgens gedurende 12 maanden met € 125 verlaagd. Bij een belastingtarief van 37,07% heeft de werknemer een belastingvoordeel van € 556,05.
Gebruik maken van de werkkostenregeling
Binnen de werkkostenregeling is er geen gerichte vrijstelling voor een fiets die een werkgever vergoedt, verstrekt of ter beschikking stelt. De werkgever kan binnen de WKR nog wel onbelast een fiets vergoeden, verstrekken of ter beschikking stellen, als de vergoeding, de fiets of de bijtelling voor privégebruik aanwijst als eindheffingsbestanddeel. Daarnaast moet er vanzelfsprekend nog genoeg vrije ruimte over zijn.
Het verstrekken van een fietskilometerverstrekking
Naast al deze regelingen is het natuurlijk ook mogelijk om gewoon een kilometervergoeding te verstrekken aan de werknemer. De werknemer komt dan met zijn eigen fiets naar werk en ontvangt hiervoor, net zoals de auto, een vergoeding van €0,21 per kilometer. In 2024 wordt deze vergoeding verhoogd naar €0,23 per kilometer.
Indien je als werkgever graag wilt dat medewerkers met de fiets naar het werk komen, moet je naast financiële voordelen ook andere voorzieningen treffen.
Overige fietsvoorzieningen
Zoals eerder benoemd, is het voor medewerkers verleidelijk om de fiets te pakken. Om te stimuleren dat medewerkers toch met de fiets komen, moet je als werkgever de juiste voorzieningen treffen. Voorbeelden van zulke voorzieningen zijn het bieden van service en flexibiliteit.
Een van de belangrijkste voorzieningen is het kunnen stallen van de fiets. Medewerkers kunnen namelijk aankomen met waardevolle elektrische fietsen, die een waardevol doelwit voor fietsendieven zijn geworden. Het is voor kleine organisaties vanzelfsprekend dat zij niet de middelen hebben om een grote, overdekte fietsenstalling te installeren. Wellicht kunnen zij nadenken over mogelijkheden om de fietsen van medewerkers binnen te stallen of een camera te plaatsen boven de fietsenstalling.
Daarnaast is het altijd handig om een reparatiekit op kantoor te hebben. Zo kan een werknemer in het geval van een lekker band snel een reparatie uitvoeren en ook weer gemakkelijk thuiskomen.
Na een grote fietstocht is het natuurlijk fijn dat de medewerker zich op kantoor kan opfrissen en omkleden. Voor kleinere organisaties is het mogelijk om in ieder geval werknemers de gelegenheid te geven zich om te kleden.
END ©TvdW
Terug naar overzicht