Veel jongeren met een bijbaan laten hun belastingaangifte links liggen. En dat terwijl ze vaak toch recht hebben op een belastingteruggave. Met een nieuwe campagne, waarin influencers Niek Roozen en Qucee de straat op gingen, wil de Belastingdienst jongeren hier bewust van maken. Maar waarom kiest de Belastingdienst voor deze actieve campagne rondom de belastingaangifte van jongeren om geld terug te laten vragen?
Jongeren in aanraking met Belastingdienst dankzij campagne belastingaangifte
Dat weinig jongeren hun belastingaangifte invulden, is volgens campagnemanager Clara Ormeling zonde voor zowel de jongeren zelf als voor de Belastingdienst. Het is namelijk moeilijk om jongeren bekend te maken met de Belastingdienst. Wanneer ze de eerste keer positief in aanraking komen met de Belastingdienst – doordat ze belasting terug kunnen krijgen – is dat al het begin van een betere basis. En hoe kun je jongeren beter bereiken dan via social media uitingen?
Influencers houden straatinterviews
Met name jongeren werden aangesproken: de grootste doelgroep waarin nog sprake is van een bijbaan. Toch werden ook wat oudere scholieren en studenten aangesproken. De campagne werd daarom vooral ingestoken op de interesses van deze doelgroep.
Daarom is vanuit de overheid een tutorial-video gemaakt, die uitlegt hoe snel je je belastingaangifte in kunt vullen. Toch kijken jongeren liever naar content van influencers dan van overheidsinstanties, merkte marketeer Raïssa Polet. Daarom zijn ook samenwerkingen met influencers Qucee en Niek Roozen aangegaan, die middels populaire straatinterview-video’s jongeren probeerden bekend te maken met de belastingaangiften. Deze uitingen waren een stuk minder serieus, maar toch geloofwaardig.
Lees ook: Uitstel belastingaangifte 2022: zo regel je dat
Totaal bereik van 1.5 miljoen jongeren
De campagne had succes: in totaal zijn er 72.000 aangiften binnengekomen van jongeren binnen de doelgroep: wel 3 keer zoveel als vorig jaar. Dat kwam grotendeels door de campagne, maar ook door het versturen van brieven naar jongeren.
Ook op andere vlakken was de campagne succesvol: er kwam een aanvullende video op nieuwsplatform NOS Stories, gericht op jongeren, én de actiepagina belastingdienst.nl/jongeren had 31.000 bezoekers ten opzichte van 7.000 bezoekers vorig jaar. Daarmee is de campagne voor een eerste kennismaking met de Belastingdienst erg positief uitgepakt, aldus de Belastingdienst.
END ©TvdW
Terug naar overzicht