• Bijtelling privé gebruik auto 2025
  • Bijtelling privé gebruik auto 2025
  • Bijtelling privé gebruik auto 2025
TvdW
19-02-2025

 

Heb jij toevallig een zakelijke auto die je ook privé rijdt? Houd er dan rekening mee dat je in bepaalde gevallen bijtelling moet betalen over dit privégebruik. In deze blog nemen we je mee hoe dit in zijn werking gaat en belichten we de bijtellingstarieven voor auto´s met een eerste toelating in 2025. Lees je weer met ons mee? 

 

Wanneer is er sprake van bijtelling? 

Het is alleen nodig om bijtelling over een zakelijke auto te betalen in het geval deze ook privé gereden wordt. Als je de auto enkel zakelijk gebruikt, geldt er geen bijtelling. Alleen als je bijvoorbeeld met een rittenregistratie kunt aantonen dat je op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoef je geen bijtelling te betalen. Als je een rittenregistratiesysteem gebruikt met het Keurmerk RitRegistratieSystemen, gaat de Belastingdienst ervan uit dat je rittenregistratie sluitend is. Ze kunnen echter nog steeds een controle instellen om te onderzoeken of een rit zakelijk of privé is. Hierbij is het belangrijk om te vermelden dat woon-werkverkeer voor de inkomstenbelasting onder zakelijke kilometers valt. Woon-werkverkeer valt voor de btw wel onder privégebruik.

 

De tarieven voor de bijtelling 

Indien je een elektrische auto hebt op de zaak, dan gelden er in 2025 verlaagde tarieven voor de bijtelling. De bijtelling voor elektrische auto’s met een eerste toelating in 2025 werkt als volgt: je betaalt 17% bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde en 22% bijtelling voor het bedrag boven € 30.000. Dit betekent dat als je een elektrische auto hebt met een cataloguswaarde van bijvoorbeeld € 60.000, je 17% betaalt over de eerste € 30.000 en 22% over de resterende € 30.000. Dit komt neer op € 11.700 per jaar aan bijtelling, waar je vervolgens belasting over betaald.

Voor andere auto’s, zoals benzine, diesel en hybrides, geldt een bijtelling van 22% over de volledige cataloguswaarde van de auto, ongeacht het type brandstof.  

 

Autokosten lager dan bijtelling 

Het is mogelijk dat de totale autokosten lager zijn dan het bedrag dat je moet rekenen voor het privégebruik van de auto. In dat geval dien je het bedrag voor het privégebruik van de auto gelijk te stellen aan de totale autokosten. Hierdoor blijft er geen aftrekbaar bedrag voor autokosten over. Dit betekent dat de bijtelling die je betaalt nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijk gemaakte autokosten.

 

Privégebruik Bestelauto’s 

De regels voor privégebruik gelden ook voor bijna alle bestelauto’s. Uitzondering hierop zijn bestelauto’s die bijna uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Dit zijn auto’s die bijvoorbeeld alleen een bestuurdersstoel hebben en waarvan de bevestigingspunten van de passagiersstoel zijn weggeslepen of dichtgelast. In zulke gevallen verreken je het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten. 

 

Voorbeeld: Tesla Model 3 Long Range 

– Cataloguswaarde: € 55.000 (inclusief BTW en bpm). 

– Type auto: Elektrisch. 

– Jaar 2025 bijtellingstarief voor elektrische auto’s: 17% over de eerste € 30.000 en 22% over de rest. 

 

Stap 1: Bereken de bijtelling per deel van de cataloguswaarde 

  1. 17% bijtelling over de eerste € 30.000:

   – 17% van € 30.000 = € 5.100 per jaar. 

  1. 22% bijtelling over de resterende € 25.000 (de cataloguswaarde boven € 30.000):

   – 22% van € 25.000 = € 5.500 per jaar. 

Stap 2: Totaal bijtelling per jaar 

– Totale bijtelling per jaar: € 5.100 + € 5.500 = € 10.600 per jaar. 

 

Stap 3: Maandlasten

– Maandlasten: € 10.600 / 12 maanden = € 883.33 per maand. 

 

Wat betekent dit? 

Als je de Tesla Model 3 Long Range als zakelijke auto rijdt en je gebruikt deze auto voor meer dan 500 kilometer per jaar privé, dan zou je € 888,33 per maand aan bijtelling betalen voor het privégebruik van de auto. Dit bedrag wordt bij je belastbaar inkomen opgeteld, waar je vervolgens belasting over betaald. 

 

Laadpaal 

De aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor een elektrische auto die deel uitmaakt van je ondernemingsvermogen, zijn aftrekbaar. De laadpaal verhoogt de catalogusprijs van de auto niet. 

 

Conclusie 

Gebruik je je zakelijke auto ook voor privéritten? Houd er dan rekening mee dat je – zonder sluitende rittenregistratie – extra belasting moet betalen!  

 

Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, twijfel dan niet en neem contact met ons op. 

 

@tvdw

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×