• Makkelijker contact met Belastingdienst dankzij videobellen
  • Makkelijker contact met Belastingdienst dankzij videobellen
  • Makkelijker contact met Belastingdienst dankzij videobellen
TvdW
23-10-2023

Het contact met de Belastingdienst is sinds begin deze maand een stuk makkelijker geworden. Sinds oktober 2023 kun je namelijk videobellen met de Belastingdienst. Naast dat dit een stuk persoonlijker is, biedt het ook een aantal handige voordelen. Alles over contact met de Belastingdienst via videobellen, lees je in deze blog.

 

Waarom kiest de Belastingdienst voor contact middels videobellen?

Voor de Belastingdienst was het een logische stap om ook videobellen toe te voegen aan de contactopties, vertelt Bjorn Meijer, unidirecteur Dienstverlening bij de Belastingdienst. Hij zag dat mensen graag zelf kunnen kiezen hoe ze contact hebben met de Belastingdienst. Tijdens de covid-19 pandemie experimenteerde de Belastingdienst al met videobellen om zo mensen te helpen bij het invullen van de belastingaangifte. Dit beviel zo goed bij klanten én medewerkers, dat besloten is videobellen vast op te nemen in de contactopties.

 

Lees ook: Let op: Valse berichten namens Belastingdienst

 

Wat zijn de voordelen van videobellen?

Contact met de Belastingdienst via videobellen heeft een aantal heel handige voordelen. Zo kun je als klant ten eerste kiezen welke manier van contact goed bij jou past: via e-mail, telefoon of nu dus door te videobellen. Specifiek videobellen kan handig zijn om op afstand toch de juiste hulp te krijgen, doordat medewerkers met je mee kunnen kijken. Dat is handig voor oudere mensen die zichzelf slecht kunnen verplaatsen of die reistijd willen besparen.

 

In de videocall kan ook een familielid, adviseur of andere voor de klant belangrijke persoon worden toegevoegd. Dat kan handig zijn om tijdens het gesprek hulp te krijgen bij het beantwoorden van vragen, of om achteraf nog met iemand te kunnen overleggen wat er precies is gezegd.

 

Ten slotte vindt de Belastingdienst het contact via videobellen een stuk persoonlijker en daardoor ook fijner. Doordat de medewerker van de Belastingdienst en de klant elkaar kunnen zien, wordt het contactmoment een stuk positiever beoordeeld.

 

Hoe kom je in contact met de Belastingdienst via videobellen?

Je kunt een afspraak voor een videocall inplannen via een speciale pagina van de Belastingdienst. Vul hier je gegevens in en je ontvangt vanzelf een afspraakbevestiging. Voor het gesprek heb je geen aparte applicatie nodig: het gesprek verloopt via internet op een beveiligde verbinding. Wel zo handig!

END, ©TvdW

Terug naar overzicht
Cookies
Wij maken gebruik van cookies zoals omschreven in ons Privacy document. Klik op onderstaande button als u hiermee akkoord gaat. Of klik hier om deze melding te verbergen
Akkoord
×